Zegarek w biznesie

Wyobraźmy sobie sytuację, w której młody i ambitny biznesmen wybierając się za granicę w celu podpisania kontraktu, kończącego poważne rozmowy handlowe na nadgarstek zakłada imitację zegarka znanej szwajcarskiej manufaktury. Jeszcze przed wejściem do sali konferencyjnej słyszy, od przyjaznego mu przedstawiciela kontrahenta, iż strona przeciwna jest zdecydowana podpisać wynegocjowany kontrakt, bez potrzeby posiadania (a wręcz ze zdecydowaną sugestią zdjęcia) drażniącego oczy „zegarka”.

    Powyższa informacja została podana na forum dyskusyjnym Klubu Miłośników Zegarów i Zegarków (www.zegarkiclub.pl), jako zdarzenie autentyczne i niestety dotyczące polskiego biznesmena !
Czy aż tak mała jest u nas edukacja zegarkowa, świadomość prestiżu przedmiotu i wymogów nie tylko biznesowej etykiety ?
Jaki zegarek powinien posiadać biznesmen, czy zajmująca się biznesem kobieta ?
Jakimi zasadami powinniśmy się kierować przy wyborze czasomierza ?
W dalszej części artykułu chciałbym zająć się doborem zegarka, i już na wstępie zaznaczam, że niezależnie od wszelkich sugestii i rad w doborze odpowiedniego zegarka, pierwsze i zawsze najważniejsze co należy brać pod uwagę to odczucie osoby używającej czasomierz. Jeśli nawet najtrafniej wybrany zegarek powoduje dyskomfort właściciela, to należy go zmienić na inny - także pasujący do stroju i miejsca, lub całkowicie wyeliminować. Nie znaczy to oczywiście, że można używać zegarek kolidujący z pozycją i wspomnianymi już strojem i otoczeniem. Także na początku należy założyć, że nie ma zegarków złych a jeśli coś "iskrzy" na styku zegarek-właściciel to znaczy, że zegarek jest źle dobrany lub technicznie niesprawny.
Gdy już posiadamy zegarek czy zegarki, wnioski z poniżej sformułowanych sugestii mogą wpłynąć na częstsze zmiany noszonego czasomierza, lub sprowokują do zakupu kolejnego wzoru zegarka. Jeśli tak, to mam nadzieję, że rozważania te przyniosą pomoc przy jego wyborze.
Decydując się na wybór zegarka musimy sobie zdawać sprawę, że nie ma zegarków uniwersalnych - nadających się na każdą okazję. Tak więc z założenia przyjmujemy większą ilość zegarków przechowywanych w domowej garderobie (lub sejfie), tak jak wiele kompletów biżuterii posiada niestety tylko płeć piękna.
Próbując usystematyzować rozważania możemy oddzielnie rozpatrywać zegarki damskie i męskie przy różnych rodzajach stroju (sportowy, wizytowy, wieczorowy) wynikających z miejsca i okoliczności przebywania. Określenie rodzaju zegarka nie jest w żaden sposób powiązane z konkretnie wykonywanymi czynnościami, a tylko z formą ubioru. Dla przykładu siatkarze, czy tenisiści (nawet amatorzy), i oczywiście golfiści nie powinni używać zegarka w trakcie zajęć sportowych, bo jego obecność nie pomaga w grze a wręcz może ułatwić powstanie kontuzji. Równocześnie ten sam golfista, przed lub po grze, zakładając koszulę i marynarkę chce i potrzebuje posiadać zegarek pasujący do jego stroju. Należy podkreślić także, iż o dopasowaniu noszonego czasomierza nie tyle decyduje producent, rodzaj materiału z którego został wykonany czy jego cena a ogólny wygląd i w firmach z każdego przedziału cenowego można dobierać odpowiednie do strojów zegarki.
W niniejszych rozważaniach nie biorę pod uwagę i nie analizuję wyrobów, które są "podróbkami" zegarków markowych, z używaniem których należy walczyć, czy czasomierzami o znacznym (widocznym) zużyciu elementów zewnętrznych (z wyjątkiem egzemplarzy antykwarycznych) jako niedopuszczalnych lub niewskazanych do użytkowania.
Zacznijmy w końcu, zacznijmy od serca zegarka – jego mechanizmu.
W roku 1992, mój nauczyciel akademicki prof. Zdzisław Mrugalski  wygłaszając referat pod tytułem „Dziś zegarek kwarcowy – co będzie jutro”, już na jego początku stwierdził, że „jutro także będzie królował zegarek elektroniczny”. Pisząc jeszcze w poprzednim wieku artykuł rozszerzający niektóre spostrzeżenia mojego mistrza pozwoliłem sobie zauważyć, że obok zegarka elektronicznego, pełne prawo istnienia ma grupa luksusowych zegarków mechanicznych. Dziś zauważamy, że w gronie ekskluzywnych zegarków męskich wręcz nie ma miejsca dla zegarka elektronicznego i takich zegarków już od kilku lat nie ma w ofercie najwyżej notowanych firm. Mechanizmy elektroniczne dominują wśród zegarków średniej klasy i królują niepodzielnie wśród zegarków popularnych. Prestiżowe zegarki damskie, ze względu na większy nacisk kładziony na wzornictwo oparł się tym zmianom, choć dziś wyraźnie można zauważyć zwrot w kierunku stosowania „mechaników” także w zegarkach damskich. Czy ten kierunek przyjmie się, czy zdominuje rynek tak jak w zegarkach męskich zobaczymy już w czasie najbliższych imprez targowych w Szwajcarii (połowa kwietnia), a przekonamy się w następnych latach.
Tendencją wiodącą dla mechanizmów jest ich samodzielne wykonywanie przez firmę producencką (mechanizm manufakturowy), stosowanie indywidualnych, charakterystycznych rozwiązań technicznych, oraz wyposażanie zegarka w różnorakie dodatkowe funkcje wskazań, popularnie zwane komplikacjami.
Obudowa zegarka, czyli koperta.
Zegarek, już od swego początku, będąc przedmiotem potwierdzającym prestiż swego właściciela zwykle wykonywany był z metalu szlachetnego – złota. Dopiero w erze uprzemysłowienia produkcji, czego efektem było upowszechnienie czasomierzy do wykonywania koperty częściej zaczęto używać stali, a jeszcze później - w czasach produkcji masowej innych metali i tworzywa. Dziś zegarek wracając do pozycji podkreślającej prestiż swego właściciela wykonywany jest z metali szlachetnych (platyny, różnokolorowego złota) stali, oraz w modelach sportowych z tytanu. Inne metale i tworzywa używane są tylko dla czasomierzy popularnych. Także dla urody i podkreślenia prestiżu w zegarkach damskich tendencją wiodącą jest dekorowanie koperty zegarka kamieniami szlachetnymi, wśród których prym wiodą białe i różnokolorowe diamenty.
Podsumowując, dziś w zegarkach męskich prym wiedzie „dusza” zegarka w damskich jego obudowa. Oczywiście zarówno obudowa zegarka męskiego, jak i mechanizm zegarka damskiego musi co najmniej spełniać kryteria dotyczące prestiżu firmy.
Bransoleta metalowa, pasek skórzany lub z tworzywa.
Niepodzielnie królującym wyposażeniem męskiego zegarka prestiżowego jest skórzany pasek. Odstępstwem dla tej reguły mogą być uznane modele zegarków, które będąc kontynuacją wizji zrodzonej kilkanaście lat temu wykonywane są tyko z bransoletą metalową, choć i dla większości z takich modeli także adoptowano wersję zegarka na pasku. Ze względu na komfort użytkowania do strojów wizytowych, szczególnie w czasie upalnego lata dopuszcza elegancką metalową bransoletę. W sportowych modelach zegarków stosowane są często bardzo wygodne paski wykonane z tworzywa – kauczuku, oraz metalową bransoletę.
Dla zegarków damskich nie ma szczegółowych wskazań na pasek skórzany, pasek imitujący tkaninę, czy metalową bransoletę, a odpowiednio wyposażony zegarek winien współgrać z pozostałą częścią stroju.
Marka i markomania
O ile w całym sektorze handlu w ostatnich latach zdecydowanie wzrosło znaczenie marki, to branży zegarkowej tylko się ono znacząco umocniło. Tutaj zawsze indywidualny nazwisko zegarmistrza-wytwórcy, właściciela manufaktury zegarkowej o później nazwa firmy miały decydujący wpływ na powodzenie produktów. Nie przypadkowo pewne slogany identyfikacyjne istnieją w branży od wielu dziesiątek lat. „Probus Scafusia” – to gwarancja jakości firmy IWC z Schaffhausen, a „Pieczęć genewska” ograniczając miejsce wykonania do kantonu genewskiego, nobilituje wyrób. Miłośnicy czasomierzy prześcigają się wręcz w wychwalaniu poszczególnych marek, przeprowadzaniu testów porównawczych, czy układaniu producentów w listy pod kątem prestiżu wyrobów.
Taka tendencja do tego stopnia determinuje rynek i decyduje o powodzeniu w sprzedaży, że dzisiaj także w segmencie wyrobów popularnych, nawet dobre jakościowo wyroby „bezfirmowe” wypierane są poprzez produkty wykonywane na licencji znanych kreatorów mody i firm producenckich z innych gałęzi przemysłu. Ukoronowaniem takiego trendu jest pokazanie się na rynku (szczególnie na internetowych aukcjach) „prestiżowych marek”, których „wiekową historię” stworzono w kilka dni i doskonale udokumentowano – tylko w wirtualnej rzeczywistości.
Wzory i kolory
Każdego roku kreatorzy zegarkowej mody, przy okazji wspomnianych targów zegarkowych próbują określić królujące kształty kopert i najmodniejsze kolory tarcz zegarkowych. Moim zdaniem taka sugestia jest tylko sposobem promocji konkretnych wyrobów i marek, a tendencje rzeczywiste kształtuje rynek konsumentów w przeciągu dłuższego okresu czasu.
Oczywiście sugestie dyktatorów mody i dziennikarzy na konsumentów mają największy wpływ. Dziś warunkiem koniecznym dla powodzenia rynkowego czasomierza męskiego jest duża lub bardzo duża koperta zegarka. Granicą określoną funkcjonalnością przedmiotu jest średnica rzędu 46-ciu mm, która i tak jest przekraczana, szczególnie w celu wzbudzenia sensacji czy rynkowej promocji modelu i marki. Królujące dłuższy czas czasomierze okrągłe oddały część rynku na rzecz kopert o kształcie tonneau (beczkowaty), cushion (beczkowaty, zbliżony do kwadratu) prostokątnym czy finezyjnym. Większość modeli zamyka swą kolorystykę w ramach kolorów klasycznych. Wyjątkiem są tutaj sportowe modele zegarków wyposażone w tarcze zapewniające dobrą widoczność także w trudniejszych warunkach, oraz ponownie modele, które poprzez finezyjny kolor próbują podbić serca branżowych żurnalistów.
    Dla każdego coś... prestiżowego
Dla tych, którzy kochają zegarki ponad wszystko, i dla tych którzy zegarkiem chcą podkreślić swoją bardzo prestiżową pozycję mogę przekazać następujące wskazówki:
Modele marek Patek Philippe, Breguet, IWC, Chronoswiss, Moser, Cartier, Vacheron Constantin czy Audemars Piguet pasujące do stroju wieczorowego będą zdecydowanie dobrze wybrane dla osób dojrzałych. Dla młodszych mogą to być także modele z firm Chopard, Franck Muller, Jaeger-LeCoultre , Ulysse Nardin, Zenith  czy Girard Perregaux. Do stroju wizytowego wybrane modele powyższych marek, i na dokładkę Perrelet, Carl F.Bucherer, czy wyszukane wyroby firm Omega i Maurice Lacroix. Do stroju sportowego doskonale nadadzą się zegarki sportowe firm wymienionych powyżej, jak i modele typowo sportowych marek takich jak Breitling, Fortis, Panerai czy Tag Heuer. Także modele uznanych marek niszowych z powodzeniem mogą znaleźć się na nadgarstkach takich osób. Dla osób, które z jednej strony chcą posiadać wyrób prestiżowy, a równocześnie nie chcą być w „pierwszym szeregu”, można z powodzeniem polecać popularniejsze wyroby wszystkich wymienionych powyżej marek poszerzając je o inne lubiane, jak przykładowo Eberhard, Fortis, Baume & Mercie czy Longines. Oczywiście wymieniona lista nie wyczerpuje wszystkich możliwych dobrze dobranych marek zegarkowych. Przykładowo trudno jest umieścić w propozycjach wyroby firmy Rolex, która z jednej strony jest uznanym producentem, ale ma także sporą rzeszę zagorzałych przeciwników
Najważniejszym elementem wyboru konkretnego modelu i konkretnej marki zegarka, a później przyjemność jego używania jest znajomość historii, rodowodu marki i modelu, oraz możliwości i sposobu przeznaczenia konkretnych wskazań czasomierza. Jeśli posiadając prestiżowy czasomierz nie wiemy „co w nim jest”, to dyskredytujemy całą jego wartość. Dla odmiany nawet niższej klasy czasomierz obdarzony naszą własną historią i uczuciem nabiera prestiżu nie tylko w naszych oczach.
Dobry zegarek, to przede wszystkim inwestycja w samego siebie. Prawdopodobnie tylko niewiele modeli z produkowanych dzisiaj zegarków osiągnie atrakcyjną, możliwą cenę odsprzedaży w ciągu najbliższych kilkunastu lat, i nie na taki aspekt zegarków patrzymy dzisiaj wybierając czasomierz. Wśród elit zawodowych i towarzyskich na świecie od lat zwraca się uwagę na to, jaki kto ma zegarek. Jeśli strony przystępują do interesów, to zegarek kontrahenta jest ważnym sygnałem, z kim mamy do czynienia.
Na koniec warto zauważyć, że prestiżowy zegarek to najlepsza i najtańsza inwestycja, w swój prestiż i w dobre samopoczucie. Dzieje się tak dlatego, gdyż moda w tej branży nie zmienia się aż tak często, a  przeciętny czas użytkowania zegarka jest znacznie dłuższy niż jakiegokolwiek elementu stroju, samochodu, czy sprzętu HiFi. Do tego w odróżnieniu od posiadłości, automobilu czy innych sprzętów, zegarek w swoim naturalnym użytkowaniu jest zawsze z właścicielem i jest doskonale eksponowany, co potęguje konieczność jego „odpowiedniej wymowy”. Dodatkowo, nawet jeśli postawimy sobie większe wymagania, i będziemy chcieli mieć jeszcze większą ilość zegarków (po kilka na różne okazje) to w dalszym ciągu koszty nie są tak znaczące jak możliwy do osiągnięcia prestiż i dobre samopoczucie. Warto także zaznaczyć, że mimo braku rozwiniętego rynku wtórnego w Polsce, w odróżnienie od innych przedmiotów, zawsze jesteśmy w stanie odzyskać znaczącą kwotę przy sprzedaży czasomierza.

Władek Meller

Szukaj