"Włoszczyzna” z klasą. Historia firmy Chimento

"Włoszczyzna” z klasą. Historia firmy Chimento

O biżuterii produkowanej przez włoskie firmy często słyszymy pogardliwie brzmiące określenie "włoszczyzna”. Z drugiej strony to właśnie we Włoszech znajduje się największa ilość europejskich producentów biżuterii i fabryk producenckich. Włoscy projektanci są jednymi z najbardziej cenionych w branży, a najważniejsze targi branży biżuteryjnej odbywają się corocznie także we Włoszech.

Pisząc więcej o firmie Chimento, na tle włoskiej i światowej biżuterii trzeba podeprzeć się tradycyjnie podawaną historią marki.
Tak więc zaczynajmy:
Obok zaledwie kilku marek, które szczycą się być naj... naj... i naj...  w świecie biżuterii, znajdują się takie, które mają swoją ugruntowaną pozycję na rynku, wiele lubianych, indywidualnych wzorów, stałe miejsce w gablotach najlepszych sklepów i szerokie grono wiernych klientów.
Chimento jest jedną z takich marek, a dodatkowo to właśnie historii tej firmy znawcy rynku widzą modelowy rozwój od chwili powstania do dnia obecnego.
 Jej historia rozpoczyna się w roku 1964, w miejscowości Grisignano di Zocco - w prowincji Vicenza, gdzie Adriano Chimento rozpoczyna działalność produkcyjną. Obdarzony intuicją rynkową nowo kreowany producent biżuterii stawia na własne, indywidualne wzornictwo, wysoką jakość techniczną i szczególną kontrolę jakości produktu finalnego. Własna produkcja, własne studio projektowe i zaskakujące rozwiązania techniczne to zalety nowej firmy. Jak mówi sam Adriano Chimento: "Na początku był produkt. Wiele przemyśleń i projektów, ale do dalszego rozwoju posłużył produkt. To właśnie on został doceniony, za swoją wielką innowację, kreatywność, jakość i wyrafinowanie."
Adriano Chimento
Wszystkie te aspekty połączone z artystycznym wykonaniem, klasycznym stylem i wszechstronnością wyrobów można odnaleźć w klasycznych dla Chimento liniach wzorniczych Chimento, czy to w  STRECH, SIGILLI, INCANTO, w biżuterii dla mężczyzn czy innych, ale także w każdym z pojedynczych wyrobów.
"Prawdziwa biżuteria nie mija z sezonem. Prawdziwa biżuteria towarzyszy nam przez pokolenia, sezony i trendy, a upływający czas jest tym, co ją tworzy"  - to motto działania firmy Chimento.
Taka filozofia kreowania wyrobu i marki zaowocowała rozpoznawalnością wyrobów Chimento na całym świecie.
Dzisiaj produkty firmy Chimento obecne są w ponad 1000-cu sklepów w rodzimej dla firmy Italii i w około 650-ciu w znaczących miastach na całym świecie. Prezentowane są we własnych butikach (Genewa, Mediolan czy Vincenza), "firmowych kornerach" coraz gablotach jubilerskich najzacniejszych sklepów.
Czym w takim razie są wyroby określane jako „włoszczyzna”, i dlaczego określenie to nie dotyczy firmy Chimento ?
W sytuacji gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na wyroby jubilerskie, w latach sześćdziesiątych poprzedniego wieku, dotychczasowe rękodzieło zostało wyparte przez maszynową produkcję. Zmiana ta dotyczyła wszystkich aspektów jubilerstwa, gdzie zapotrzebowanie wzrastało i było wystarczające dla uruchomienia seryjnej produkcji. Oczywiście wcale nieobojętną była jakość wyrobu, ale zupełnie nie zwracano uwagi na wartość rękodzieła i unikatowość wyrobu. Oczywiście można dyskutować, czy ładniejszy i cenniejszy jest medalik wybity według wzoru wykonanego przez dobrego, czy nawet wybitnego grawera, czy podobny w wielkości i wizerunku medalik wykonany ręką jubilera. Historia pokazała, że w momencie wprowadzenia przywieszek, łańcuszków i innych elementów jubilerskich wytwarzanych maszynowo, były one przyjęte entuzjastycznie i takie produkty w ciągu krótkiego okresu czasu uśmierciły działalność niskiej jakości złotników.
To właśnie robione na kilogramy i metry, produkowane przez specjalistyczne obrabiarki łańcuszki, odlewane i wytłaczane w tysiącach sztuk i dla wszystkich chętnych przywieszki i pierścionki, choć deprecjonowane przez wyższej klasy wytwórców i artystów-jubilerów, są obecne i to obecne w przeważającej ilości na rynku. Jako, że główne skupisko takich właśnie maszynowych producentów znajduje się we Włoszech, to produkty te w oczach niektórych zyskały sobie niechlubne miano "włoszczyzny”.
Abstrahując od osobistych sympatii, trzeba jasno powiedzieć, że w żaden inny sposób nie można posiadać wyrobów niezłej jakości i w bardzo atrakcyjnej cenie, jak tylko dzięki temu sposobowi wytwarzania i co za tym idzie rozbudowie systemu dystrybucji tychże produktów.
Dla użytkowników, którzy chcą posiadać wyroby unikatowe istnieją marki i prestiżowe firmy jubilerskie, takie jak opisywane tutaj Chimento.
Tak jak to było powiedziana na początku opracowania, firma posiada swoje własne studio projektowe biżuterii, co zapewnia zupełnie indywidualne wzornictwo tej marki. Studio strzeżone jest do tego stopnia, że będąc w fabryce zostałem oprowadzony po całej firmie, po wszystkich działach administracyjnych i produkcyjnych z wyjątkiem właśnie biura projektowego. Oczywiście oprowadzający mnie po całym obiekcie przedstawiciel firmy zasugerował, że jeśli koniecznie chcę zobaczyć prace projektantów, to zostanę tam zaprowadzony, ale podświadomie odczułem, że nie byłoby to mile widzianym krokiem. Mimo możliwego prawnego zastrzeżenia wzornictwa, które to zresztą dotyczy tylko niektórych, charakterystycznych i wyjątkowych wzorów, wszystkie nowowprowadzone modele, o ile wydają się być atrakcyjne dla odbiorców masowych producentów, są przez nich kopiowane i właśnie masowo wyrabiane. Poznanie przez masowego wytwórcę nowego produktu jeszcze na etapie jego projektowania, uniemożliwia całkowicie próbę wprowadzenia go na rynek. Stąd tak skrupulatne przestrzeganie tajemnicy działu projektowania wzorów.
Dział konstrukcyjno-techniczny, to kolejny oddział z którego dumna jest firma Chimento. Nowe, zaskakujące wzory biżuterii wymagają odmiennych, często nowatorskich konstrukcji i pewności działania wyrobu przez długi czas. Taki wymóg z kolei powoduje konieczność pracy koncepcyjnej, konstrukcyjnej i testów sprawdzających niezawodność działania prototypów i gotowych wyrobów. Funkcjonalne, niezawodne i estetycznie wykonane to wymogi stawiane elementom opracowywanym przez dział konstrukcyjny firmy.
    Seryjna produkcja i unikatowość wyrobów – czy można połączyć te wydające się zupełne przeciwności ?.
Po pierwsze trzeba zauważyć, że z wyjątkiem indywidualnych zleceń jubilerskich i wytworów jubilerów artystów nie istnieje już rękodzieło jubilerskie. Do tego, jako że opłacalność wytwarzania praktycznie każdego rodzaju wyrobów wzrasta, wraz z odpowiednio dużą, dla danego produktu serią produkcyjną, lepiej opłaca się produkować większe ilości wyrobów. Dla odmiany w produkcji firm markowych wielkość serii związana jest z pozycją firmy na rynku i jej indywidualną polityką kreowania wizerunku poprzez dostępność wyrobów. Tak więc, także wyroby firm luksusowych łączą w sobie rękodzieło pracownika-wykonawcy i maszynową produkcję. Na szczęście, w firmach takich jak Chimento aspekt maszynowej produkcji dotyczy tylko przygotowania elementów do wyrobu produktu końcowego.
Cały proces produkcyjny wyrobu odbywa się pod jednym dachem - dachem fabryki Chimento, która dziś obejmuje powierzchnię rzędu 6500 m2. Pierwszym jego elementem jest wytop 18-to karatowego złota w barwach: białej, żółtej i różowej, a następnym walcowanie odlewu do uzyskania blachy ze złota. W zależności od rodzaju produktu końcowego uzyskany półfabrykat może być walcowany do odpowiedniej grubości a następnie kierowany przykładowo na wykrojnik, który wykrawa założone kształty.
elementy z wykrojnika  złote odpadki z wykrojnika
Tak przygotowane drobne elementy są wygniatane w celu uzyskania wyoblonej powierzchni. Następny krok produkcji, to już ręce jubilera, który w ten sposób przygotowane miniaturowe elementy łączy uzyskując pierwsze przybliżenie wyrobu finalnego: łańcucha, bransolety, kolczyków czy pierścionka. Będąc w fabryce Chimento byłem zdziwiony ilością stanowisk jubilerskich, gdzie z pracowitością mrówki, każdy z jubilerów wykonywał powierzone mu zadanie.
CHIMENTO - lutowanie elementów złotych
Ta praca, to serce produkcji i moment, od którego uzyskany element jest poddawany obróbkom wykończeniowym. Najważniejszą nich jest polerowanie produktu. Nawet najlepiej zaprojektowany, najlepiej połączony w całość produkt jubilerski nie będzie miał odpowiedniego blasku, jeśli nie będzie dobrze wypolerowany. W firmie Chimento każdy z produktów jest polerowany ręcznie.
CHIMENTO - polerowanie elementów  CHIMENTO - polerowanie wyrobów
Tak wykonane wyroby, po wyczyszczeniu i ostatecznej kontroli są gotowe do dostawy dla zamawiającego.
Warto podkreślić, że firma Chimento stara się także o swoich klientów nawet po realizacji zakupu wyrobu, zapewniając swego rodzaju  komfort wynikający z posiadania produktów tej właśnie marki. Każdy produkt wykonany ze złota posiada swój indywidualny certyfikat i międzynarodowe ubezpieczenie od kradzieży i zdarzeń losowych. Wypełnienie formularza ubezpieczenia, prze zakupie wyrobu gwarantuje objęcie przedmiotu takim ubezpieczeniem.
Musimy jeszcze zawsze pamiętać, że nasz krajowy rynek, jest młodym pod względem czasu funkcjonowanie niezależnej branży złotniczej, i dlatego wyroby określone powyżej jako „włoszczyzna” na nim królują i nie są jeszcze rozpoznawalne. Taka sytuacja powoduje, że do salonów sprzedaży nie garną się inne znaczące marki jubilerskie, których przykładem może być firma Chimento. Wyroby tej właśnie marki oferowane są w salonie "odCzasu doCzasu" w Centrum Złote Tarasy, od lutego 2007-go roku, a od października można podziwiać je w oryginalnych meblach firmy Chimento. Jako, że wyroby tej włoskiej firmy zostały bardzo przychylnie przyjęte przez polskiego klienta, także w październiku 2007 firma podpisała wieloletnią umowę na promocję i sprzedaż swoich wyrobów z polskim salonem sprzedaży.

Władek Meller
www.zegarki.info.pl
Szukaj