AMG i IWC, auta i zegarki

Już od wieków zegary a w późniejszych czasach zegarki zawsze był chlubą i podnosiły prestiż swoich właścicieli. Niezależnie czy były nim miasta, kościoły czy indywidualne osoby. Dziś mimo ponad stuletniej historii czasomierza wydaje się, że powiedzenie: "pokaż mi swój zegarek, a powiem ci, kim jesteś" nigdy nie było tak aktualne. Dzieje się tak pomimo znaczącej przerwy dla powagi zegarka, jaką były ostatnie dekady ubiegłego wieku, kiedy to wynalezienie i upowszechnienie zegarka elektronicznego przez kolejne lata sprowadziły czasomierz do roli wszechobecnego modułu elektronicznego. Po latach zachłyśnięcia się możliwościami elektroniki ta część przedmiotów użytkowych wraca, już nie tylko w sferach elit finansowych i towarzyskich do zachwytu nad mikromechaniką i możliwościami tradycyjnych mistrzów zawodu zegarmistrza. Taka tendencja oznacza, że zegarek odnajduje swoją pierwotne znaczenie - dobra luksusowego, nobliwego, stanowiącego bardziej biżuterię z funkcją wskazywania czasu, niż urządzenie pomiarowe. Zegarek podobnie, choć nie tak często jak samochód, jest wyznacznikiem stylu i pozycji społecznej. W naszym kraju taka pozycja zegarka jest szczególnie rzadko rozpoznawalna. Spotykający się rodacy wiele czasu potrafią spędzić porównując poszczególne marki i modele aut. Doceniamy ich zalety, zauważamy wady, oceniamy jakość silnika i komfort użytkowania. Prawie każdy z nas jest w stanie uszeregować marki samochodów według indywidualnej chęci ich posiadania. Podsumowanie takich preferencji umożliwia określenie poziomu prestiżu danej marki, a taka informacja wraca do nas jako jedno z najważniejszych kryteriów, jakim kieruje się przyszły nabywca Mercedesa, Porsche, czy innej bardziej lub mniej ekskluzywnej limuzyny.

W tym miejscu nasuwa się spostrzeżenie, że przecież, choć nie często mówi się o tym wprost - luksusowe auta i markowe zegarki to rzeczy, które pomimo zupełnie innego aspektu użytkowego, idą z sobą w parze jako przedmioty podkreślające prestiż i dające zadowolenie swemu właścicielowi. Naturalną konsekwencja takiej sytuacji wydają się więc współpraca, jaką od lat prowadzą ze sobą producenci aut i zegarków. Jednymi z najbardziej znanych korelacji samochodów i zegarków była 10-cio letnia obopólnie korzystna współpraca znanego projektanta Ferdynanda Porsche i firmy IWC, czy restytucja i sponsorowanie wyścigu Mille Miglia - na trasie Brestia-Rzym-Brestia jako wyścigu oldtimerów szos, przez firmę Chopard. Ta pierwsza zaowocowała w sferze zegarków kolekcją Porsche Design firmy IWC a później (i do dziś) zegarków Porsche produkowanych przez firmę Eterna, ta druga owocuje corocznie nowym modelem chronografu z serii Mille Miglia oraz od niedawna całym zestawem akcesoriów dla mężczyzn. Ostatnim potwierdzeniem konstruktywnej współpracy branż jest zorganizowanie po raz pierwszy podobnych zawodów w roku 2005 przez firmę Chronoswiss. Wyścig Oldtimerów "Chronoswiss Classic" odbywający się na drogach południowej Bawarii zgromadził całą rzeszę wysokiej klasy starych samochodów.

Także w roku 2005 przyszedł czas na współpracę samochodowej marki AMG z jednym z najbardziej cenionych producentów zegarków - firmą IWC. Dziećmi tej współpracy stały się nowe modele zegarków wznowionej, a stworzonej w latach 50-tych ubiegłego wieku rodziny zegarków Ingenieur oznaczone jako "Ingenieur AMG", oraz limitowana seria 55 sztuk samochodów Mercedes CLS 55 AMG oznaczonych jako "IWC Ingenieur". Ten sportowy, atrakcyjny i szczególnie wytrzymały zegarek ucieleśnia puryzm na najwyższym poziomie a podobieństwo detali zegarka i samochodu - czterodrzwiowej rakiety na kołach, podpiera strategiczne partnerstwo obydwu marek. Począwszy od deski rozdzielczej, gdzie zegar samochodu jest "kopią" tarczy zegarka a wszystkie inne wskaźniki posiadają ten sam styl, krój cyfr i kolorystykę, poprzez matowo-tytanowe powłoki dekoracyjne elementów kokpitu samochodu i klamek drzwi, do kolorystyki nadwozia i napisu "IWC Ingenieur", widać współkreację obydwu przedmiotów.

Pierwsze zegarki Ingenieur pojawiły się w roku 1954, a ich świecący symbol na tarczy z napisem "Ingenieur" był nie tylko synonimem elektryczności, był też wskaźnikiem nowoczesnych czasów. Dzięki nieprzeciętnej konstrukcji przez 50 lat był kwintesencją solidności, wytrzymałości i nieustającego postępu.

Dzisiejsze zegarki Ingenieur Automatic wyposażone są w doskonały mechanizm skonstruowany od początku do końca zgodnie surowymi regułami zawodu, utwierdzonymi regulacjami prawnymi i tradycją branży. Jest to jeden z najbardziej wytrzymałych mechanizmów, jaki kiedykolwiek powstał nie tylko w fabryce w Schaffhausen. Podobnie jak pierwsze modele Ingenieur´a obecnie produkowana wersja jest zaopatrzona w system naciągu sprężyny, który pozwala na wykorzystanie w maksymalnym stopniu energii uzyskanej z ruchu ręki. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest system absorbujący wstrząsy, ochraniający czuły mechanizm naciągu sprężyny. Specjalnie ukształtowany mostek wahnika (niezrównoważonej masy generującej pod wpływem ruchu ręki napinanie sprężyny) przypominający literę "S" absorbuje wszelkie uderzenia w płaszczyźnie poziomej dużo skuteczniej niż tradycyjne rozwiązanie. Zarówno kształt kopert, jak i zastosowanie nowoczesnych technik w konstrukcji mechanizmu są konsekwencją założenia, iż właściciel zegarka Ingenieur jest aktywnym sportowcem. Koperta Ingenieur´a jest bardzo twarda i wytrzymała, a zegarek posiada klasę wodoszczelności do 120M. Mechanizm otoczony jest dodatkową wewnętrzną kopertą wykonaną z miękkiej stali, dodatkowo zabezpieczający go przed działaniem pół magnetycznych dochodzących do 80000 A/m, co przekracza ponad 16-sto krotnie spotykany poziom promieniowania elektromagnetycznego. Komfortowa i łatwo regulowana bransoleta niezależnie od sytuacji wygodnie i bezpiecznie utrzymuje zegarek we właściwym miejscu nadgarstka. Zanim nowy IWC wszedł do seryjnej produkcji przeszedł drogę "do piekła i z powrotem". W laboratoriach przeszedł on testy wytrzymałości na ekstremalne temperatury (zarówno bardzo wysokie jak i skrajnie niskie) oraz testy wytrzymałości na gwałtowne wstrząsy. W próbach zderzeniowych, którym dotychczas poddawane były jedynie samochody przetrzymał przeciążenie rzędu 5000 g! Nowy Ingenieur jest kontynuatorem koncepcji zapoczątkowanej przez zegarki tej linii w 1976, a która mówi, że prawdziwe sportowe zegarki, podobnie jak prawdziwe sportowe samochody, kompilując puryzm i wspaniałą prezencję, należy projektować z myślą o intensywnej eksploatacji w codziennym życiu.

Zaprezentowane publicznie po raz pierwszy w kwietniu bieżącego roku w Genewie zegarki Ingenieur, od połowy czerwca są już obecne w gablotach sklepów prowadzących sprzedaż najwyższej klasy wyrobów zegarmistrzowskich.

Miłośnikom samochodów pewnie nie trzeba przybliżać firmy AMG, dlatego tylko kilka najważniejszych słów o jej historii. Od prawie 40-stu lat AMG jest synonimem prestiżu serwowanego pod znakiem dobrze znanej wszystkim gwiazdy Mercedesa. Nazwa pochodzi od skrótu nazwisk jej założycieli - Hansa Wernera Aufrechta i Erharda Melchera oraz miejscowości, w której powstała - Grossaspach obok Stuttgartu. Założeniem firmy było wyposażanie seryjnych samochodów szosowych w specjalne - super mocne silniki, trwałe zawieszenie i inne elementy czyniące z limuzyny prawdziwie sportowe samochody. W 1990 roku firma Daimler-Benz rozpoczęła współpracę z AMG, przenosząc jej siedzibę do Affalterbach. W 1999 roku AMG zacieśniła współpracę z Mercedesem i od tej pory znana jako Mercedes-AMG GmbH jest jedyną, w branży samochodowej firmą tuningową, której zmiany nie powodują jakiejkolwiek utraty odpowiedzialności producenta ujętych w gwarancji produktu. Głównym celem AMG jest obecnie osiągnięcie maksymalnej mocy i sportowej sprawności z samochodów Mercedesa, co w istocie czyni Mercedesy AMG najsilniejszymi i najszybszymi samochodami sygnowanymi przez trójramienną gwiazdę.

Powstanie nowej linii IWC Ingenieur, firmy IWC Schaffhausen i Mercedes-AMG GmbH rozpoczynające strategiczne partnerstwo, nie jest przypadkiem. Celem przyświecającym obu firmom to wysoka jakość, nowoczesne technologie, bezustanny postęp oraz purystyczne wzornictwo. Prawdziwy nacisk obie firmy kładą bardziej na rzeczywistą wartość produktu niż na jego prezentację. Właściwie jedyna różnica między nimi to fakt, iż jedna produkuje zegarki, a druga samochody.

Michał Traczewski
Władek Meller

Pliki wysokiej jakości do pobrania

Szukaj